Controles
Betaalproviders voeren continu controles uit vanwege de verplichtingen uit de Wwft wetgeving
Dit noemen ze Customer Due Diligence (CDD).
Transactiemonitoring speelt hierbij een belangrijke rol bij.
Betaalproviders hebben echter meer redenen om transactie monitoring uit te voeren, zoals:
Reden | Toelichting |
---|---|
Om eigen risico's te beheersen. | Als een webshop namelijk geen betalingen verwerkt wil een betaalprovider bijvoorbeeld soms ook geen refunds uitvoeren. |
Commercieel | Als je merkt dat het volume toe neemt of afneemt kan een verkoop team daar mee aan de slag. |
Betaalproviders gebruiken hiervoor systemen die ze zelf ontwikkelen of extern inkopen.
Customer Due Diligence is een complex proces. Lees hier meer over in het blog artikel
Fictief voorbeeld: Drugs verkopen via een betaalprovider
Melden ongebruikelijke transacties
De Wwft wetgeving geeft aan dat betaalprovider ongebruikelijke transacties moeten melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU).
Dit is een onderdeel van de Nationale Politie.
Voor meer informatie kijk op fiu-nederland.nl
In het jaarverslag 2023 van de FIU stond :
één PSP verantwoordelijk voor 65% van de opvallende transacties vanuit deze meldersgroep
Komt dit omdat 1 betaalprovider een marktaandeel van 65% heeft?
Of komt dit omdat ze de transactie monitoring niet helemaal goed laten aansluiten op het klantenonderzoek?
Of wellicht heeft dit een andere oorzaak?
Er zijn ook betaalproviders in Nederland actief die niet onder toezicht staan van De Nederlandse Bank maar een buitenlandse centrale bank. Zij melden opvallende transacties bij de FIU organisatie van dat land. Een voorbeeld hiervan is Stripe
De betaalprovider mag de webshop niet laten weten dat er een FIU melding is gedaan.