Ga naar inhoud

iDIN als onderdeel van het KYC proces bij betaalproviders

iDIN bestaat al jaren en werkt goed, maar het succes van zijn grote broer iDEAL blijft uit (dankzij de beperkte ondersteuning vanuit de banken). Voor betaalproviders is het toch een erg handig hulpmiddel. In dit artikel leg ik uit hoe dit zit.

Wat is iDIN?

iDIN geeft consumenten (via een inlog bij de eigen bank) de volgende handelingen te verrichten:

iDIN mogelijkheid Toelichting
Identificeren Hier gaat dit artikel over
Inloggen Bijvoorbeeld bij de zorgverzekering
Leeftijd bevestigen Bijvoorbeeld in de checkout van een online slijterij
Ondertekenen Bijvoorbeeld bij het aangaan van aan auto lease overeenkomst

KYC Betaalproviders

Voordat betaalproviders een betalingen voor een webshop mogen verwerken dienen ze een klantenonderzoek uit te voeren.
Lees meer over het aansluit proces van betaalproviders in het artikel Webshop aansluiten

Betaalproviders controleren zodra een webshop aangesloten is ook periodiek of alle informatie uit het klantenonderzoek nog relevant is.

Betaalproviders zijn (vanuit Wwft wetgeving) verplicht om natuurlijke personen (UBO's en directeuren) te identificeren en ververvolgens identiteit verifiëren. Vroeger deden banken dit met een fysieke ontmoeting op kantoor, maar betaalproviders werken vaak op afstand. Ze gebruiken daarom elektronische identificatiemiddelen (eID-middellen)

Lees meer over elektronische identificatiemiddelen in het artikel Q&A Elektronische identificatiemiddelen en cliëntidentificatie op DNB.nl

iDIN werkt alleen bij een aantal banken

iDEAL werkt bij elke Nederlandse bank, maar iDIN werkt slechts bij een aantal banken (iDIN Issuer Licentiehouders) op idin.nl staat een actueel overzicht van de banken die meedoen.

Grote populaire banken zoals ING, Rabobank en ABN-Amro doen mee, maar er missen ook wel belangrijke banken zoals Triodos en Revolut. Als een UBO of bestuurder geen toegang heeft tot een rekening van een deelnemende bank zal de betaalprovider moeten terugvallen op een alternatief elektronische identificatiemiddel of een fysieke ontmoeting.

Waarom niet alle banken meedoen is mij niet bekend. Zelf ben ik groot voorstander van iDIN, het werkt goed als gebruiker en voor de betaalprovider.