Ga naar inhoud

Hoe werken card refunds?

Betaalproviders verwerken naast betalingen ook refunds. Als een betaler klaagt dat een card refund niet is aangekomen dan kan dat diverse oorzaken hebben. Benieuwd hoe dit werkt?

Een webshop kan op diverse manieren een refund aanmaken, denk aan:

  • Via de Portal van de betaalprovider

  • Via de backend van de webshop.

  • Via een extern systeem, denk aan een order management systeem

Per betaalmethode die gebruikt is voor de oorspronkelijke betaling verschilt hoe de refund vervolgens verloopt.
In onderstaande tabel enkele voorbeelden:

Betaalmethode Verwerking refund
iDEAL overboeking (SEPA Credit Transfer)
Pay by Bank overboeking (SEPA Credit Transfer)
Card Via het scheme
Bancontact Kan via een overboeking (SEPA Credit Transfer) of via het Scheme

Wie is betrokken bij een card refund?

flowchart LR
Betaalprovider --> Acquirer --> Scheme  --> Issuer  --> Kaarthouder

Het scheme geeft een ARN / Acquirer Reference Number zodra ze dit proces starten, hiermee kan de betaalprovider aantonen dat de refund is uitgevoerd.

Het komt bij card refunds relatief vaak voor dat een betaler aangeeft dat een refund niet is ontvangen. Dat komt soms omdat de betaler verwacht dat het geld direct op de betaalrekening staat, maar dat hoeft bij een card transactie niet altijd zo te zijn. Dit hangt af van het type kaart + hoe de issuer werkt.

Met het ARN kan een betaalprovider bewijzen dat de issuer het geld heeft ontvangen. Dit kan een webshop aan de betaler sturen als er vragen zijn over waar het geld blijft.