Wat doen betaalproviders met onverwachte betalingen?
Betaalproviders verwerken betalingen die ze verwachten. Maar wat doet een betaalprovider met geld dat onverwachts wordt ontvangen?
Aankondigen van een betaling
Elke betaling bij een betaalprovider wordt vooraf aangevraagd. In onderstaand diagram een voorbeeld hiervan:
sequenceDiagram
participant webshop as Webshop
participant betaalprovider as Betaalprovider
Note over webshop: Betaler kiest een betaalmethode in de checkout
webshop->>betaalprovider: Maakt betaling aan
betaalprovider->>webshop: Geeft een URL waar de betaler heen kan worden gestuurd
webshop->>betaalprovider: Stuurt de betaler naar de URL
Note over betaalprovider: Betaler rondt betaling af
betaalprovider->>webshop: Betaalprovider informeert webshop over status betaling
betaalprovider->>webshop: Betaler wordt terug naar de webshop gestuurd
Note over webshop: De webshop kan de status eventueel ophalen als hij nog onbekend is.
Betaalproviders ontvangen echter ook onverwachts betalingen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen omdat een consument zelf naar de bankrekening van de betaalprovider geld overmaakt.
In onderstaande tabel is te zien hoe een aantal Nederlandse betaalproviders hiermee omgaat. In dit specifieke voorbeeld is 10 cent naar elke betaalprovider overgemaakt.
Betaalprovider | Geld terug overgemaakt? | Omschrijving |
---|---|---|
Buckaroo | Ja (wel pas na 2 weken) | Onbekende betaling |
ICEPAY | Ja | MANUALWT ICEPAY - Unmatched |
MultiSafepay | Ja | Pleasecontact the shop |
Mollie | Nee | |
OnlinePaymentPlatform | Ja | TERUGGAVE VOOR ORDER 1339 |
Betaalproviders hebben vaak een procedure voor grotere bedragen die onverwachts binnenkomen. Hiermee kunnen ze handmatig het bedrag alsnog toekennen aan een klant, ze maken dan handmatig een betaling aan op het platform.